
Asia Media Summit Focus On Changing Media Power 
Equations 
By Kalinga Seneviratne 
 
 
“I believe traditional media can remain at the leading edge of providing content even as 
it looses its monopoly on the peoples’ attention. Although some Netizens come quite 
close, quality journalism is still by far the domain of old media” noted Prime Minister 
Dato’ Seri Abdullah Badawi, in the opening address to the Asia Media Summit 2008 
delivered on his behalf by his deputy Dato’ Seri Najib Razak. 
 
The annual gathering of media professionals from around the world held in Malaysian 
capital from 27-28th May focused this year on the changing nature of media technology 
and its impact on power equations within and between media platforms and the 
community. It was organised by the Kuala Lumpur based Asia-Pacific Institute of 
Broadcast Development (AIBD). 
 
“Democracies still need the traditional press to hire the professionals whose job it is to 
discover and disseminate the truth. It is with this in mind that I urge you not to be too 
taken in by the bells and whistles of technology but to hold fast to your established 
virtues of accuracy, intelligence, fairness and grit. These are the values that set you 
apart from in the excess of information now upon us” he added. 
 
The theme of this year’s summit was very appropriate to the host nation as there is a 
widespread view here that the Internet and bloggers in particular played an important 
role in the surprise general election outcome in which the government lost its two-thirds 
majority in parliament for the first time in over two decades, and also lost five state 
governments to the opposition.  
 
Five leading political bloggers also won seats in parliaments under the opposition 
banner. 
 
Thus, it was no surprise when Dato’ Najib Razak agreed to take a few questions from 
the floor, one delegate asked him about the impact of new media on the election results. 
 
He acknowledged that it has introduced new dimensions in winning public opinion. “We 
overlooked how to manage the new media. We were not too savy in how we engaged 
and utilised this new technology, such as blogs and news websites, to the extent 
loosing out in cyberspace in the political context. That led to the outcome which was 
unexpected” Dato Razak said.  
 
He added that this management will include more participation of the government in 
cyberspace, not by censoring it, but by putting up their own views (on blogs and news 
websites), and “oppose lies and wild allegations” whenever it appears. 
 



Business development Director of Singapore’s Mediacorp TV, Ku Kay Mok argued that 
in the past whoever owned the contents dominated the media platform and contents did 
not really matter. But today, the power equation has changed to the gateways and in 
turn the consumer. 
 
For example Apple computers (with its control of the gateway with Ipod) has taken 
business away from music companies and is now beginning to take away business from 
TV companies. “We need to focus on working with gateway devices if we don’t control it 
to reach the audiences we need” noted Mok. 
 
To compete with so-called citizens journalism Al-Jazeera’s Director General Wadah 
Khanfar argued that they need to revisit the concept of the newsroom and let go some 
of the controls and authoritarianism of the news directors, to give more power to the 
reporter to report news the way he or she sees it.  
 
“We started (a trend in news reporting) to give allegiance to the people, to empower 
them. This is what we’re there for. We can become disassociated elites from our 
audiences if we do not let go our authoritarian power” he argued, adding, “we have 
three newsroom meetings a day, not to find out who is doing what, but, to brainstorm 
ideas”. 
 
Khanfar also spoke about the importance of different perspectives in news reporting and 
how their news service was able to introduce an Arab or an alternative perspective to 
international news compared to that of the CNN or the BBC.  
 
But, when he was asked if this reference was to their Arabic news service rather than 
the English service, whose news directors are mainly westerners and former employees 
of CNN and BBC, and how can these gatekeepers provide an alternative to these very 
services he claims they are providing an alternative, he argued that the Al Jazeera 
English service reflect the perspective of the Global South. 
 
“Al Jazeera is a professional channel not an Arabic channel” he said, perhaps 
contradicting what he said earlier. “It does not act as a translation of the Arabic channel. 
We are trying to give a voice to the cultural and global South, which also exists in the 
West. It is a school of thought we’re trying to develop” added Khanfar. 
 
Speaking on the same panel, Saed Jamal Abu-Hijleh, Director of the Centre for Global 
Consciousness in Nablus, Palestine argued that a new ‘Mediagogy of the Oppressed’ 
needs to be developed to give a voice in the international arena for the marginalised 
communities of the world. The idea of a Mediagogy is based on a comprehensive 
understanding of the new media landscapes and the intricate mesh of interconnected 
platforms that can be accessible. 
 
 
 



“This will help marginalised communities to take control of how they are portrayed in the 
media; move away from negative imagery of helplessness or victimisation into the 
positive image of people who are struggling to take mastery of their lives and who are 
endeavouring to change the oppressive structures that marginalise them in the first 
place” explained Abu-Hijleh. 
 
“For Palestinans living under the Israeli military occupation the issue of instituting an 
effective Mediagogy is not a luxury endeavour but is part and parcel of a popular 
movement to end injustice in Palestine” he added, and went on to explain how they are 
doing it. 
 
Most Palestinian radio and television stations in West Bank and Gaza which has 
survived Israeli attacks, have news websites and many also broadcast live to 
international audiences on the Internet. Several local TV stations have also created 
channels on YouTube and are making their news reports available for thousands of 
people across the globe.  
 
Outside, Palestine expatriate groups are taking these broadcast and creating their own 
news websites as well, among them the famous ElectronicIntifada.net.  
 
“During Israeli military invasions of Palestinian cities, Palestinian residents become 
reporters within their localities calling local radio and TV stations with eyewitness 
accounts. Some take digital photos or videos and upload them onto YouTube channels 
or send them to main Palestinian news sites on the web” said Abu-Hijleh. 
 
Toshiyuki Sato of Japan’s public service broadcaster NHK pointed out that broadcasting 
used to be a domestic business directed at your own people within your national 
borders. But, all these started to change with the advent of satellite broadcasting in 
early 1990s, when major Western countries got involved in international TV services.  
 
The Europeans started broadcasting in their own language – such as French and 
German – to international audiences and so was Japan’s NHK in Japanese. But by the 
mid-1990s they realised that the successful channnels were the English ones such as 
the CNN and BBC.  
 
Now the trend is for those language specific channels to broadcast internationally in 
English. 
 
“No international news channels make profit, the members of the second wave (those 
who changed from native language to English) have government or public funding” 
noted Sato. “(Japan’s) concern seem to be that Japanese visibility in the international 
society has been lowering”. Thus, NHK is planning to launch their own later this year 
with 80% of the funding coming from NHK budget and 20% directly from the 
government 
 



For Wongibe Emmanuel of Cameroon Radio Television the challenge Africa is facing is 
a different one – in fact, completely the opposite. He said the African Union of 
Broadcasting (AUB) has been alerting governments and the African Union about the 
rapid transformation of the continent into a battle ground for frequencies by international 
broadcasters – such as the BBC, RFI (France), Deutsche Welle (Germany), Voice of 
America and the lattest kid on the bloc – Radio China International.  
 
In September 2007 at the end of the General Assembly of the AUB, they have issued a 
communique appealing to the African Union to adopt a continental position on the 
attribution of frequencies, alerting them to the potential of unregulated frequencies in 
colonising the minds of the Africans.  
 
The AUB has suggested that the African Union must insist that reciprocity should be the 
guiding principle. 
 
Emmanuel warned: “Without the readiness to articulate your own problems and issues 
as you see and feel them, other people will speak for you and you can be rest assured, 
no one can tell your story better than you, no matter how well intentioned”. 
 
(END) 


